dinsdag 25 oktober 2016

Groepswerk 4de leerjaar

Lieve snoezellezers,

Mijn Gevoelskunde SEG lessen.

In het 4de leerjaar meldde de juf me dat het moeilijk was om groepswerk te organiseren. De kinderen beaamden het ook. Ze vonden het niet fijn en wilden het eigenlijk niet meer doen! Wat was er niet fijn aan het groepswerk? Sommige leerlingen vertelde dat ze de kans niet kregen om te praten, er nam altijd één persoon het woord en zij moesten luisteren. Andere meningen waren dat ze niet graag wilden samenwerken met bepaalde kinderen van de klas, er werd veel gelachen en niet gewerkt, er was veel lawaai, ze schreeuwden tegen elkaar, ze konden mekaar niet goed verstaan en ze konden zich niet concentreren op de opdracht. We maakten ruimte voor alle vervelende gedachten die het groepswerk minder leuk maakten!
Wat willen we wel??
·         Duidelijk overleggen met elkaar
·         luisteren naar elkaar
·         minder vooroordelen hebben
·         misschien lukt het wel om samen te werken met klasgenoten die ik minder graag heb
·         niet schreeuwen
·         zwijgen als iemand spreekt
Al deze punten hebben de kinderen zelf aangebracht!! Ik stond versteld!!
Hoe gaan we dat aanpakken? Welke gedachten kunnen we WEL toepassen om de volgende keer een fijn groepswerk te verkrijgen:
Ø  ik luister naar mijn klasgenoot
Ø  ik ga overleggen
Ø  ik hou me rustig en volg wat de ander zegt
Ø  ik probeer toch samen te werken met iemand waarvan ik denk dat het niet gaat lukken, misschien leer ik die persoon beter kennen en valt het wel mee,
Ø  ik heb het niet nodig om te lachen
Ø  ik werk geconcentreerd en het interesseert me.
Ik was verwonderd over de heldere gedachten die de kinderen uit zichzelf zeiden. Dit zal me nog lang bijblijven!! We hebben nog besproken welk gevoel er dan komt als we deze gedachten hebben toegepast. Iedereen zou er een blij gevoel aan overhouden en het leuk vinden. Dan was het moment aangebroken om dit coachmodel toe te passen.
De juf vertelde mij dat het volgende groepswerk heel goed is meegevallen. De leerlingen herinnerden zich de helpende gedachten om er een fijne les van te maken en hoefden ze maar toe te passen. Iedereen heeft dit met veel plezier gedaan en het samenwerken is een grote meevaller geworden!! 
Dit is een voorbeeld hoe je met de juiste gedachten een hele andere les kunt bekomen!!

Lieve groetjes van de snoezeljuf Elly

donderdag 1 september 2016

Complimenten geven is liefdevol leven!


!!complimentjes geven!!

Een compliment kan je nooit te veel geven!



Wat doet een complimentje met je? Heb je dat al eens gevoeld?

Je voelt je een heel ander mens! Je wordt gezien en gehoord! Iemand heeft oog voor je!

Als je complimenten krijgt ben je veel sneller in staat om ze door te geven. Iemand die complimenten ontvangt voelt zich blij, opgewekt, enthousiast, goed in zijn/haar vel!



Jij ziet wanneer ik me niet goed voel      .



Je kan heel

goed luisteren!

Je hebt een mooie boekentas.



Er zijn 3 soorten complimenten;

·       Over wat je HEBT

·       Over wat je KUNT

·       Over hoe je BENT



Jans Elly

Gevoelskunde SEG
Snoezelen met kleuters
Kan je geen complimentje bedenken? Hieronder enkele tips en tops!

 

Complimentjes

Goed gedaan!      Je doet goed je best!    Dat heb je goed          opgelost!

Ik ben trots op jou!      Wat werk je hard!        Je bent goed vooruit gegaan!

Goed zo!                 Fijn dat je anderen helpt!    Dikke duim!

Wat zie je er mooi uit!                       Ga zo door!            Jij maakt me vrolijk!

Fijn dat je mij helpt!   Wat kan je dat goed!   Bedankt voor je hulp!

Jij bent bijzonder!        Ik bewonder jou!         Ik vind je lief!

Jij bent goed bezig!      Fijn dat je er bent!        Goed dat je om hulp vraagt!

Je bent geweldig!          Je bent de beste!            Je bent een goed hulp voor mij!

Er is niemand zoals jij!                     Ik vind het leuk dat je er bent!                 Je bent super!

Ik vind het leuk dat je er bent!                 Je bent het waard!        Ik heb graag met je te doen!

Wat fijn dat je dat uit jezelf doet!            Je bent een kei! Ik vind je geweldig!

Wat een doorzetter ben jij?           Knap van je!        Topper!

Dat heb je heel netjes gedaan!                  Dat is je gelukt!  Ik kan op jou vertrouwen!

Fantastisch gedaan!    Dat is lief van je!           Wat slim van je!

Het is een feest om je in de klas te hebben!  Je helpt me altijd zo goed!

Wauw, je bent de beste!        Je bent er altijd voor mij!    Je bent heel handig!

Met jou kan ik fijn spelen!               Je bent mijn vriend!   Je bent mijn vriendin!

Jij kunt goed luisteren naar mij!             Jij wacht altijd op mij!

Ik voel me goed bij jou!         Je hebt een goed hart!

Wat kan jij mooi schrijven!                        Je kunt goed stilzitten!

Wat zit jij mooi recht!                        Je laat mij luisteren naar de juf!

dinsdag 21 juni 2016

Een moment voor een complliment!


Weet je hoe LEUk het is om complimentjes te geven???




Wat doet een complimentje met je? Heb je dat al eens gevoeld? Echt doorvoeld?

Je voelt je een heel ander mens! Je wordt gezien en gehoord! Iemand heeft oog voor je!

Zullen we deze grote vakantie extra complimentjes geven aan elkaar?? Doe je mee?



Je help mij altijd

                               heel graag!     

Je kan heel

mooi schrijven!

Je hebt prachtige

 schoenen aan.



Er zijn 3 soorten complimenten;

·       Over wat je HEBT

·       Over wat je KUNT

·       Over hoe je BENT



Jans Elly

Gevoelskunde SEG

zondag 1 mei 2016

Probleemkind of gevoelig kind


Je kent wel ergens een gevoelig kind? Misschien ben je zelf wel heel gevoelig?
Sommige kinderen voelen het aan als mama verdrietig is. Ze kunnen het niet onder woorden brengen maar voelen zich ook niet goed in hun vel. Ze kunnen snel boos, bang of onzeker zijn.  Op deze manier zetten ze hun gedrag, als het ware, voor zichzelf in om zich af te schermen om niet gekwetst te worden.
Gevoeligheid betekent dat je goed kunt voelen en is bijgevolg een kwaliteit. Dat is heel mooi, maar kan ook heel moeilijk zijn want de maatschappij is niet gericht op gevoelige mensen.
Gevoelige kinderen krijgen veel meer prikkels binnen dan anderen. Ze krijgen deze prikkels niet verwerkt, het lijkt wel alsof ze een spons zijn die alles opzuigt wat in hun omgeving komt. Deze prikkels moeten verwerkt worden en dat kost veel energie. Energie die ze dan niet kunnen gebruiken voor de concentratie die ze nodig hebben om te leren in de klas.
Een gevoelig kind kan moeite hebben met veranderingen. Laat de gevoelige kinderen hun emotie uiten op een duidelijke en gerichte manier. Met de Ik-boodschap kan hier veel bereikt worden. Ik zie dat je verdrietig /boos/bang bent. Wat maakt je verdrietig? Zonder oordeel luisteren naar deze kinderen geeft de kinderen de houvast die ze op dit moment nodig hebben. Ze worden herkend en erkend in hun eigen zijn. Ze voelen zich begrepen en kunnen weer verder.
Als gevoelige kinderen gezien en gehoord worden en ervaren dat er met medeleven naar hun geluisterd wordt dan merk je vaak dat de negatieve emoties al voor een groot deel verminderen.
Goed is om de prikkels te beperken nl duidelijke afspraken maken voor de computer of tablet. Rust en regelmaat is nodig, een vaste, voorspelbare structuur. Eerlijk zijn als iets niet gaat, laat het kind weten wat kan en wat niet kan. Luisteren naar de kinderen en open staan voor hun. Spreken, tekenen, kleuren, opschrijven of kleien kunnen helpen om moeilijke dingen te verwerken.
Kijk en luister vooral naar het gevoelige kind.
Warme snoezelgroetjes,
de snoezeljuf Elly

woensdag 6 april 2016

Wat Willen We Wel?


Bij de les Gevoelskunde SEG kom ik de klas van het derde leerjaar binnen en de leerlingen zijn voluit aan ’t discussiëren over de turnles. De jongens spelen vals, de meisjes spelen vals, ze moesten blij zijn dat ik de bal heb opgevangen en ga zo maar door....
Iedereen is het ermee eens als we dit voorval uitwerken adhv het communicatiemodel 4G zoals we eerder geleerd hebben.
1)      Gebeurtenis: er werden 4 groepen gemaakt in de turnles die elk volleybal speelde. De bal ging net buiten de lijn, eentje kon hem nog juist vangen dus de bal viel buiten de lijn maar hij werd aangeraakt. De jongens hebben het idee dat de meisjes vals spelen en de meisjes vinden dat de jongens vals spelen.

2)      Gedachte: ze spelen vals

3)      Gevoel: de één boos, de ander verdrietig, woedend, voelt zich slecht , …

4)      Gedrag: er is ruzie onder mekaar.

Dat is de beschrijving zoals het ging maar zo willen we het helemaal niet!

WAT WILLEN WE DAN WEL? We gaan op ontdekkingstocht naar een Helpende Gedachte waar we een goed gevoel bij krijgen en geen ruzie.

1)      Gebeurtenis: idem als hierboven. Ze blijft hetzelfde omdat we het conflict in de turnles gaan ontleden zodat we de volgende keer anders kunnen reageren en geen ruzie hebben.

2)      Gedachte: We gaan op zoek naar een HELPENDE GEDACHTE die ons helpt om op een fijne en respectvolle manier met elkaar om te gaan. Deze gedachte is: We volgen de spelregels. De bal werd nog aangeraakt voordat hij buiten was, dus een punt voor de andere groep. Niemand speelt vals!!

3)      Gevoel: een beetje blij, heel blij, opgelucht

4)      Gedrag: we spelen samen verder en we moeten de spelregels respecteren.

Zie je wat een HELPENDE GEDACHTE  met je doet:

·         je kunt beter met mekaar omgaan,

·         je denkt even na voordat je ‘ontploft’

·         je respecteert de ander

·         je kan je beheersen

·         je blijft kalm ook op kritieke momenten

·         je hebt vertrouwen in jezelf en de anderen

·         je accepteert de ander

·         je hebt aandacht voor het spel

·         je krijgt geen ruzie

·         je voelt je blij

·         je kan tegen je verlies

·         je kan je eigen fouten accepteren en opnieuw proberen

·         je accepteert de feedback van de ander
Op deze manier willen we altijd met mekaar omgaan!
Lieve snoezelgroetjes,

de snoezeljuf Elly

zaterdag 5 maart 2016

Eén dagje meelopen met de snoezeljuf


Lieve snoezellezers,

Een collega ademcoach komt een dagje meelopen op school. Wat doe ik zoal op school?

In de ochtend komt een mama tips halen om haar te ondersteunen bij de opvoeding van haar kinderen. Ze heeft eerder gezien zoals ze de opvoeding van haar kinderen niet wil. “Hoe kan ik het dan wel?”  vraagt ze zich af. Kinderen vragen duidelijke boodschappen. Wat mag ik wel? Wat mag ik niet? Als het kind iets per ongeluk doet, moet ik het dan straffen? Kinderen laten luisteren door consequent te zijn en samen afspraken te maken waar beide partijen zich aan houden. Ik ervaar dat mama reageert vanuit haar ‘zijn’ en niet vanuit de ‘emotie’. Ze is prachtig bezig met haar opvoeding!

Kleuters komen snoezelen. We doen een gespreksronde. Wat maakt dat ze zich boos voelen? Hoe komt het dat je verdrietig bent?  Jij bent bang en je kunt het niet vertellen? Kijk eens naar de prenten, spreekt een prent je aan? We geven een complimentje door aan elkaar: ‘ik vind jou lief’. Eén kleuter kon het niet zeggen, hij verstopt zich en het lukt hem niet om de woorden uit te spreken. “Zal ik ze uitspreken en jij maakt het gebaar?”  Ja, dat lukt wel. Fijn! Kruislingse bewegingen samen met de juf doen lukt al goed. We kruipen naar het warmwaterbed. Voel je de warmte op je lichaam? We ademen diep in en blazen alles uit. We maken een dikke ballon van onze buik en laten hem terug af. Op de uitademing maken we een lange aaa-klank terwijl we met de voeten op en neer bewegen. Dat is leuk, juf, zoveel ‘lawaai’ maken.

In het lager komen verschillende leerlingen individueel of in groepjes snoezelen. Ik ga kijken of deze leerlingen nog goed weten wat we hebben afgesproken. De meester vindt dat het goed gaat en dat ze zich goed aan de afspraken houden. Prima, wat wil ik nog meer? In een andere klas maken de kinderen gemakkelijk ruzie omdat ze schrik hebben om alleen (zonder vrienden) te staan. We houden een gesprekje over hoe vrienden met elkaar omgaan. Mag je ruzie maken met je beste vrienden? Kan je het dan nog goed maken? Mag je met een ander kind gaan spelen? Kan je dan nog terug komen bij je vrienden? Ja, ja, ja en ja. Hoe ga je te werk? Eén leerling had er heel veel verdriet van. Door een oefening toe te passen hebben we haar oplossing gevonden. Ze gaat het onder de speeltijd uitproberen.

Onderweg staat er een leerling op de gang. “Juf, ze hebben mijn naam op een reclamefolder geschreven bij een lelijk geschminkte”. Weet je nog wat we geleerd hebben over schelden? “Ja, ik ben dat niet!” Ah, waarom ben je dan zo boos? “Ja maar ze hebben ook iets over mijn moeder geschreven?” Is jouw moeder dat? “Neen, maar ….” Wil je nog op de gang staan? “Neen” Wil je een oplossing zoeken?  “Ja.” “….” Misschien kan je de juf vertellen wat je zo boos maakte? “ Ja, maar…..” Wil je het tegen de juf zeggen? “Neen”. Ok, dan kies je ervoor om hier te blijven staan. Jammer.

In de snoezelklas ga ik met een groep kinderen een rugmassage uitvoeren. Je ziet ze letterlijk rustig worden, ze blijven muisstil liggen en genieten. Ze maken zelf een verhaal bij hun persoonlijke massage. Ieder krijgt zijn individuele massageverhaal. Een leerling die als kleuter heel verlegen was laat zich nu duidelijk horen. Wat een verschil, hoe mooi is het als kinderen openbloeien en zich durven laten zien.

In de laatste klas van deze dag komt Gevoelskunde SEG (Socio-Emotioneel-Gericht) aan bod. De leerlingen luisteren naar hun negatieve stemmetjes in hun hoofd. Wil ik deze gedachten? Ik kan deze gedachten veranderen als ik dat wil. Hoe kan ik dat doen? Samen gaan we op zoek naar de gedachte waar jij je wel goed bij voelt. De positieve gedachte wordt opgeschreven. Volgende week gaan we de Helpende Gedachten concreet maken zodat ze goed gebruikt wordt op  momenten dat het nodig is.
Zo, ik heb een geslaagde dag. En jij?
Lieve groetjes van de snoezeljuf Elly

zondag 7 februari 2016

Durf je in de spiegel kijken?


Lieve snoezellezers,
Wist je dat wij relaties nodig hebben om bewust te worden van welke gevoelens en emoties er in ons spelen en hoe we in elkaar zitten?

We hebben wel een bepaald idee van hoe we zo ongeveer in elkaar zitten. Dit beeld dat we van onszelf hebben, is opgebouwd uit de reacties die we krijgen van de anderen.  Wij zijn het gewoon om ons te richten op de mening die anderen over ons hebben terwijl dit juist iets zegt over de ander en niet over ons.

Maar het is juist de bedoeling dat we ons richten op wat de ander losmaakt in ons, dus wat onze gedachten en emoties zijn over anderen of over bepaalde situaties. Deze gedachten en emoties geven informatie over hoe wij zelf in elkaar steken. Ook het oordeel dat wij hebben over de ander, zegt iets over ons zelf. Dat zijn de delen die we liever niet laten zien, die we weggestopt hebben in een donker hoekje in ons systeem. Dit zijn de stukken waar we minder van houden.

Dit bewustworden van ons zelf gebeurt via alle relaties die we met anderen hebben. Van de winkelier tot iemand die je op straat tegenkomt, van je vrienden tot je moeder. Iedereen spiegelt elkaar de hele tijd. Wanneer je ervaart dat iemand erg zorgzaam is, zal jij ook dat deel in je hebben. Hier kan je je bewust van zijn, maar het kan ook bij je aanwezig zijn en nog niet volledig ontwikkelt zijn. Wanneer jij je ergert aan iemand, zal deze persoon gedrag vertonen wat jij bewust of onbewust herkent en afkeurt in jezelf. Dit noemen we spiegelen.

Elke ontmoeting heeft een reden. Het is een mooie manier om te groeien in je persoonlijke ontwikkeling. Op deze wijze leer je jezelf aanvaarden zoals je bent met je mooie en je minder mooie kantjes. Je mag er helemaal zijn zoals je bent. Je bent het waard. Er is altijd iemand rondom je die om je geeft zoals je bent.

Als we dit zelf kunnen ervaren en aan onze kinderen kunnen meegeven dat krijgen we een liefdevolle maatschappij waar iedereen mekaar respecteert en waar het heerlijk is om samen te leven.

Liefdevolle groetjes,

Van de snoezeljuf Elly