zondag 7 september 2014


Lieve snoezellezers,

Vanaf dit schooljaar schrijf ik elke maand een stukje voor de snoezelblog.

Na een deugddoende vakantie beginnen we uitgerust en vol goede moed aan het nieuwe schooljaar. De directie, juffen en meesters zijn weer blij om jullie te verwelkomen.

Dit schooljaar verwelkomen we 2 nieuwe meesters: meester Davy voor het 5de lj en meester Sander voor het 6de lj. Met deze mannelijke kracht zullen de kinderen zeker gediend zijn. Er komt evenwicht tussen de mannelijke en vrouwelijke krachten waarmee de kinderen hun energetische balans kunnen herstellen.

Om elk kind kansen te geven die het nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren heeft onze school flexibele leerkrachten die hun vermogen tot liefhebben ontwikkeld hebben en naast hun talenten ook hun gaven inzetten. Zij merken de kinderen op die heel gevoelig zijn, die verdriet hebben, die lijden, die bevestiging en erkenning nodig hebben. Ze weten dat er door heel wat factoren heel veel talent verloren gaat.

De leerkrachten zien erop toe dat de zorg voor het ‘kind’ hun ter harte gaat. De activiteiten in de snoezelklas brengen opnieuw rust in de harten van de kinderen. Daar is er tijd en ruimte om te luisteren naar de kinderen, om hun emotie te ontleden en samen op zoek te gaan naar de positieve uitdaging die ze voor zichzelf hebben uitgestippeld. Vaak ontdekken we bij boosheid onderliggende gevoelens zoals verdriet, angst die liever niet gezien en gehoord worden. Door dicht bij het kind te staan mag het deze drempel overschrijden zodat het zich veilig voelt om ook deze emoties toe te laten, dan kunnen ze geaccepteerd en losgelaten worden. Dan pas treedt er verandering op.

We leren kinderen voluit leven!

We leren kinderen dat ze de moeite waard zijn!

Ik heb er zin in, jullie ook? Groetjes van de snoezeljuf,
Juf Elly

zondag 18 november 2012


                     SNOEZELEN MET KLEUTERS


Kennis ligt binnen handbereik van iedereen.
Opgroeien in onze technologische wereld doet de maatschappij steeds sneller gaan.

Krantenartikels liegen er niet om, steeds meer kinderen zijn eenzaam, verkrampt,
gestrest: ze moeten flink zijn in de opvang, goed presteren op school, uitblinken op
sportgebied, goede resultaten halen in de muziekschool en ga zo maar door.


Er blijft geen tijd meer over om te relaxen en eens rustig bij jezelf te komen.


En daar staat het snoezelen dan centraal:

Innerlijke rust en stilte ontdekken en ervaren. Jezelf beter leren kennen.

Jezelf graag leren zien.

Elkaar kunnen aanvoelen

Elkaar durven aanraken.

Veel knuffelen.

Je welbevinden verhogen.
Dat is wat wij beogen in de snoezelklas!

 In de snoezelklas hebben we poppen die boos, bang, blij of droevig zijn. Zo kunnen de kleuters hun gevoel duidelijk uiten.





Naar aanleiding van het boek: 'Omgaan met emoties van kleuters' van Peter Adriaenssens werken we ook met Het Toverbos. In het rek zie je de dieren van Het Toverbos. De kleuters kiezen een dierenhandpop en zijn in het toverbos.




Kruislingse bewegingen maken om de linker- en de rechterhersenhelft beter te laten samenwerken.




Yogahouding: de hond. Zoek je de prent?



Grote bewegingen maken zijn nodig om later mooi te kunnen schrijven.




Wat voel je?

 Spanning ontladen met de ademhalingsoefening van de leeuw! HA!



KNUFFELEN IS TOCH ZO FIJN!!


Ik ben boos! Ik ben blij!