Ik doe het ochtendtoezicht op de speelplaats en ik zie 4 leerlingen bij elkaar zitten met een bekertje vol briefjes. Ik ga op ontdekking uit en vraag hun wat ze doen.
Ze vertellen mij dat ze complimentjes geschreven hebben en ze delen deze aan mekaar uit.
Hoe doen ze dat? In het bekertje hebben ze op de geknipte reepjes complimentjes geschreven en een ander kind mag een reepje trekken.
Ik mag er eentje uit kiezen en krijg te lezen: JE BENT GEWELDIG!
Wat is dat een mooi initiatief van de meisjes!!
Je moet weten dat kinderen die mekaar complimenteren geen ruzie maken, de ander nemen zoals ze zijn met hun sterke en minder sterke kwaliteiten, het goede zien in de ander en het ook durven zeggen! Zulke kinderen weten ook dat er in iedereen, in elk kind veel leuke kwaliteiten aanwezig zijn ook al laten juist die kinderen de liefdevolle kant van zichzelf niet zo snel zien.
Het groepje waar ik het over heb, zijn een aantal meisjes die niet zo snel in klasverband opvallen of hun mening luid willen verkondigen maar ze hebben de Gevoelskunde SEG les goed toegepast.
Ze voelen aan dat het belangrijk is en goed doet om complimentjes te geven en te krijgen.... wat een leuke meiden!
Er waren ontzettend mooie complimenten, je kan ze niet goed lezen op de foto. Ze waren met een gouden glitterpen geschreven.... heel chique en prachtig gedaan.
JE HEBT EEN HART VAN GOUD is er ook eentje (met een gouden pen geschreven)
Zo zie je maar beste snoezellezers, onze leerlingen zijn hun gewicht in goud waard!! Kijk maar naar de foto's.
Lieve snoezelgroetjes
Juf Elly
zaterdag 28 januari 2017
woensdag 28 december 2016
Gevoelskunde SEG in het 3de leerjaar.
Ik hoorde tijdens de Gevoelskunde les dat een kind ongewenst
gedrag had vertoont in de drama en toneelles. Dan stel ik mij de vraag waarom
een kind niet wil meedoen aan de leuke creatieve lessen van de dramajuf. Ik
vroeg hem wat hem tegenhield om toneel te spelen. Hij antwoordde vanuit zijn
hart: “Vorige week heeft een andere klas ‘BOE’ geroepen toen wij ons gedicht
voordroegen” Blijkbaar had dit ‘boe’ geroep hem heel erg gekwetst! Hij wou
nooit meer op een podium staan, hij vond het verschrikkelijk.
Zo kan een kind een emotionele herinnering hebben als er
zich een nieuwe situatie voordoet. Ik heb hem gevraagd of hij kwam snoezelen. We
hebben een gesprekje gehad en hij heeft een helpende gedachte gevonden die hem
hielp om de dramales toch leuk te vinden. Wij hebben een rollenspel gespeeld en
dat lukte heel goed, hij amuseerde zich zelfs in het spelen van een rol.
De volgende keer bij de toneelles heeft hij zijn helpende
gedachte toegepast. Hij bezorgde de juffen zelfs een kippenvelmoment, zo mooi
zat hij in zijn rol.
Hij voelt zich beter in zijn vel en durft zich ook meer
openstellen voor de andere leerlingen in zijn klas. Hij krijgt ook meer
complimentjes en maakt nieuwe vrienden in de klas.
Zo zie je maar dat er achter elk gedrag een vreemde emotie
schuilgaat waar ze soms zelf niet eens het bestaan van kennen.
Lieve snoezelgroetjes,
De snoezeljuf Elly
HEEFT IEMAND JE WEL EENS VERTELD
Heeft iemand je wel eens verteld...
Heeft iemand je wel eens verteld dat je helemaal goed genoeg bent?
Dat je mooi genoeg, lief genoeg, wijs genoeg, sterk en slim genoeg leeft?
Heeft iemand gezien hoe je je best doet te roeien met de riemen die je hebt,
om om te gaan met alles dat het leven je biedt
en dat je met alles dat je nu weet en kunt het best mogelijke doet?
Heeft iemand je al eens gezegd dat je wel even pauze mag nemen;
even rusten, even voldaan zijn omdat je voldoende doet om te voldoen?
Fluistert iemand je steun en bemoediging toe zoals: Goed zo, Toe maar,
Moet je doen, Je mag nee zeggen, Kom op, je kan het, Volhouden,
Je moet niks, Laat maar los. 't is goed, je durft het wel,
wat je ook doet, ik sta achter je
Strijkt er iemand heel zacht langs je wangen als je slaapt
en blijft diegene een tijdje glimlachend van bewondering
en trots bij je bed naar je kijken?
Zingt iemand slaapliedjes wanneer je niet kunt slapen
en kust iemand je wakker als je akelig droomt?
Is er iemand blij als je thuiskomt,
en die je succes wenst als je weg gaat?
Is er iemand die het gefluister van je dromen hoort
en je aanmoedigt ze achterna te gaan
en je bemoedigt wanneer je onderweg obstakels tegen komt?
Is er iemand om je geluk mee te vieren, onbedaarlijk mee te lachen
en ook het zwartste zwart van je depressie mee tegemoet te treden?
Zegt iemand dat ieder gevoel dat je ervaart er mag zijn en dat alles
ook weer voorbij gaat; dat 't na iedere winter ook weer lente wordt?
Houdt er iemand van elke centimeter van je lijf; van ieder vetrolletje
en ieder mager plekje, van alles dat heel en stuk en gezond en ziek is?
Is er iemand die vindt dat je mag luieren, soezen, hangen, lanterfanten,
lummelen, rotzooien, flierefluiten en rommelen zonder dat 'het iets moet worden'?
Is er iemand die je toejuicht en zegt dat je vals mag zingen,
Gekker dan gek mag dansen, Rare kleren mag dragen,
glitters op mag als het jou uitkomt, Je eigen stijl en smaak mag volgen,
Niet mee hoeft in het gareel, Mag gillen en keihard mag lachen,
Af en toe mag spijbelen, Bonbons mag smikkelen,
Luidruchtig, kleurrijk en ongewoon mag zijn?
Is er iemand die zeker weet dat jouw intuïtie altijd het beste met je voorheeft
en dat dit het kompas is waar je wel op vaart?
Is er iemand die blij is dat je bestaat en je nooit zou willen missen
omdat er niemand is zoals jij?
Weet iemand dat je altijd het beste doet dat je (op dat moment) kunt
en is er iemand die dat goed genoeg vindt, ook al kan het morgen misschien beter?
Is er iemand bij wie je tegelijk thuis bent en op avontuur, iemand
op wie je kunt bouwen zonder gevangen te zijn?
Is er iemand die teder fluistert dat je net zo perfect bent als een musje,
een sneeuwvlok, een regendruppel in de lente, een kusje van een kind?
Is er iemand die echt van je houdt?
Ik wens nu dat jij zelf diegene bent.
Ik wens je de ontdekking:
Je was het zelf op wie je wachtte.
Uit: Schrijvend tot jezelf komen, Saskia de Bruin
Snoezelgroetjes,
De snoezeljuf
Elly
dinsdag 25 oktober 2016
Groepswerk 4de leerjaar
Lieve
snoezellezers,
Mijn Gevoelskunde SEG
lessen.
In
het 4de leerjaar meldde de juf me dat het moeilijk was om groepswerk te
organiseren. De kinderen beaamden het ook. Ze vonden het niet fijn en wilden
het eigenlijk niet meer doen! Wat was er niet fijn aan het groepswerk? Sommige
leerlingen vertelde dat ze de kans niet kregen om te praten, er nam altijd één
persoon het woord en zij moesten luisteren. Andere meningen waren dat ze niet
graag wilden samenwerken met bepaalde kinderen van de klas, er werd veel
gelachen en niet gewerkt, er was veel lawaai, ze schreeuwden tegen elkaar, ze
konden mekaar niet goed verstaan en ze konden zich niet concentreren op de
opdracht. We maakten ruimte voor alle vervelende gedachten die het groepswerk
minder leuk maakten!
Wat willen we wel??
·
Duidelijk overleggen met elkaar
·
luisteren naar elkaar
·
minder vooroordelen hebben
·
misschien lukt het wel om samen te werken met klasgenoten die ik
minder graag heb
·
niet schreeuwen
·
zwijgen als iemand spreekt
Al
deze punten hebben de kinderen zelf aangebracht!! Ik stond versteld!!
Hoe gaan we dat aanpakken? Welke gedachten kunnen we WEL
toepassen om de volgende keer een fijn groepswerk te verkrijgen:
Ø
ik luister naar mijn klasgenoot
Ø ik
ga overleggen
Ø ik
hou me rustig en volg wat de ander zegt
Ø ik
probeer toch samen te werken met iemand waarvan ik denk dat het niet gaat
lukken, misschien leer ik die persoon beter kennen en valt het wel mee,
Ø ik
heb het niet nodig om te lachen
Ø ik
werk geconcentreerd en het interesseert me.
Ik
was verwonderd over de heldere gedachten die de kinderen uit
zichzelf zeiden. Dit zal me nog lang bijblijven!! We hebben nog besproken
welk gevoel er dan komt als we deze gedachten hebben toegepast. Iedereen zou er
een blij gevoel aan overhouden en het leuk vinden. Dan was het moment
aangebroken om dit coachmodel toe te passen.
De
juf vertelde mij dat het volgende groepswerk heel goed is meegevallen. De
leerlingen herinnerden zich de helpende gedachten om er een fijne les van
te maken en hoefden ze maar toe te passen. Iedereen heeft dit met veel plezier
gedaan en het samenwerken is een grote meevaller geworden!!
Dit
is een voorbeeld hoe je met de juiste gedachten een hele andere les kunt
bekomen!!
Lieve groetjes van de snoezeljuf Elly
donderdag 1 september 2016
Complimenten geven is liefdevol leven!
!!complimentjes geven!!
Een compliment kan je nooit te
veel geven!
Wat doet een
complimentje met je? Heb je dat al eens gevoeld?
Je voelt je een heel
ander mens! Je wordt gezien en gehoord! Iemand heeft oog voor je!
Als je complimenten
krijgt ben je veel sneller in staat om ze door te geven. Iemand die
complimenten ontvangt voelt zich blij, opgewekt, enthousiast, goed in zijn/haar
vel!
Jij ziet wanneer ik me niet goed voel .
Je kan heel
goed luisteren!
Je hebt een mooie
boekentas.
Er zijn 3
soorten complimenten;
· Over wat je HEBT
· Over wat je KUNT
· Over hoe je BENT
Jans
Elly
Gevoelskunde
SEG
Snoezelen met kleuters
Kan je geen complimentje bedenken? Hieronder enkele tips en tops!
Complimentjes
Goed gedaan! Je doet goed je best! Dat heb je goed opgelost!
Ik ben trots op jou! Wat werk je hard! Je bent goed vooruit gegaan!
Goed zo! Fijn dat je anderen helpt! Dikke duim!
Wat zie je er mooi uit! Ga zo door! Jij maakt me vrolijk!
Fijn dat je mij helpt! Wat kan je dat goed! Bedankt voor je hulp!
Jij bent bijzonder! Ik bewonder jou! Ik vind je lief!
Jij bent goed bezig! Fijn dat je er bent! Goed dat je om hulp vraagt!
Je bent geweldig! Je bent de beste! Je bent een goed hulp voor mij!
Er is niemand zoals jij! Ik vind het leuk dat je er bent! Je bent super!
Ik vind het leuk dat je er bent! Je bent het waard! Ik heb graag met je te doen!
Wat fijn dat je dat uit jezelf doet! Je bent een kei! Ik vind je geweldig!
Wat een doorzetter ben jij? Knap van je! Topper!
Dat heb je heel netjes gedaan! Dat is je gelukt! Ik kan op jou vertrouwen!
Fantastisch gedaan! Dat is lief van je! Wat slim van je!
Het is een feest om je in de klas te hebben! Je helpt me altijd zo goed!
Wauw, je bent de beste! Je bent er altijd voor mij! Je bent heel handig!
Met jou kan ik fijn spelen! Je bent mijn vriend! Je bent mijn vriendin!
Jij kunt goed luisteren naar mij! Jij wacht altijd op mij!
Ik voel me goed bij jou! Je hebt een goed hart!
Wat kan jij mooi schrijven! Je kunt goed stilzitten!
Wat zit jij mooi recht! Je laat mij luisteren naar de juf!
dinsdag 21 juni 2016
Een moment voor een complliment!
Weet je hoe LEUk het is om complimentjes te geven???
Wat doet een complimentje met je? Heb je dat al eens
gevoeld? Echt doorvoeld?
Je voelt je een heel ander mens! Je wordt gezien en gehoord!
Iemand heeft oog voor je!
Zullen we deze grote vakantie extra complimentjes geven aan
elkaar?? Doe je mee?
Je help mij altijd
heel graag!
Je kan heel
mooi schrijven!
Je hebt prachtige
schoenen aan.
Er zijn 3
soorten complimenten;
· Over wat je HEBT
· Over wat je KUNT
· Over hoe je BENT
Jans
Elly
Gevoelskunde
SEG
zondag 1 mei 2016
Probleemkind of gevoelig kind
Je kent wel ergens een gevoelig kind? Misschien ben je zelf wel heel gevoelig?
Sommige kinderen voelen het aan als mama verdrietig is. Ze kunnen het niet onder woorden brengen maar voelen zich ook niet goed in hun vel. Ze kunnen snel boos, bang of onzeker zijn. Op deze manier zetten ze hun gedrag, als het ware, voor zichzelf in om zich af te schermen om niet gekwetst te worden.
Sommige kinderen voelen het aan als mama verdrietig is. Ze kunnen het niet onder woorden brengen maar voelen zich ook niet goed in hun vel. Ze kunnen snel boos, bang of onzeker zijn. Op deze manier zetten ze hun gedrag, als het ware, voor zichzelf in om zich af te schermen om niet gekwetst te worden.
Gevoeligheid
betekent dat je goed kunt voelen en is bijgevolg een kwaliteit. Dat is heel
mooi, maar kan ook heel moeilijk zijn want de maatschappij is niet gericht op
gevoelige mensen.
Gevoelige
kinderen krijgen veel meer prikkels binnen dan anderen. Ze krijgen deze
prikkels niet verwerkt, het lijkt wel alsof ze een spons zijn die alles opzuigt
wat in hun omgeving komt. Deze prikkels moeten verwerkt worden en dat kost veel
energie. Energie die ze dan niet kunnen gebruiken voor de concentratie die ze
nodig hebben om te leren in de klas.
Een
gevoelig kind kan moeite hebben met veranderingen. Laat de gevoelige kinderen
hun emotie uiten op een duidelijke en gerichte manier. Met de Ik-boodschap kan
hier veel bereikt worden. Ik zie dat je verdrietig /boos/bang bent. Wat maakt
je verdrietig? Zonder oordeel luisteren naar deze kinderen geeft de kinderen de
houvast die ze op dit moment nodig hebben. Ze worden herkend en erkend in hun
eigen zijn. Ze voelen zich begrepen en kunnen weer verder.
Als
gevoelige kinderen gezien en gehoord worden en ervaren dat er met medeleven
naar hun geluisterd wordt dan merk je vaak dat de negatieve emoties al voor een
groot deel verminderen.
Goed
is om de prikkels te beperken nl duidelijke afspraken maken voor de computer of
tablet. Rust en regelmaat is nodig, een vaste, voorspelbare structuur. Eerlijk
zijn als iets niet gaat, laat het kind weten wat kan en wat niet kan. Luisteren
naar de kinderen en open staan voor hun. Spreken, tekenen, kleuren, opschrijven
of kleien kunnen helpen om moeilijke dingen te verwerken.
Kijk en
luister vooral naar het gevoelige kind.
Warme
snoezelgroetjes,
de
snoezeljuf Elly
Abonneren op:
Posts (Atom)