zaterdag 28 januari 2017

Een mooie handmade complimentenbeker!!

Ik doe het ochtendtoezicht op de speelplaats en ik zie 4 leerlingen bij elkaar zitten met een bekertje vol briefjes. Ik ga op ontdekking uit en vraag hun wat ze doen.
Ze vertellen mij dat ze complimentjes geschreven hebben en ze delen deze aan mekaar uit.
Hoe doen ze dat? In het bekertje hebben ze op de geknipte reepjes complimentjes geschreven en een ander kind mag een reepje trekken.
Ik mag er eentje uit kiezen en krijg te lezen: JE BENT GEWELDIG!
Wat is dat een mooi initiatief van de meisjes!!

Je moet weten dat kinderen die mekaar complimenteren geen ruzie maken, de ander nemen zoals ze zijn met hun sterke en minder sterke kwaliteiten, het goede zien in de ander en het ook durven zeggen! Zulke kinderen weten ook dat er in iedereen, in elk kind veel leuke kwaliteiten aanwezig zijn ook al laten juist die kinderen de liefdevolle kant van zichzelf niet zo snel zien.

Het groepje waar ik het over heb, zijn een aantal meisjes die niet zo snel in klasverband opvallen of hun mening luid willen verkondigen maar ze hebben de Gevoelskunde SEG les goed toegepast.
Ze voelen aan dat het belangrijk is en goed doet om complimentjes te geven en te krijgen.... wat een leuke meiden!

Er waren ontzettend mooie complimenten, je kan ze niet goed lezen op de foto. Ze waren met een gouden glitterpen geschreven.... heel chique en prachtig gedaan.

                               JE HEBT EEN HART VAN GOUD is er ook eentje (met een gouden pen geschreven)

Zo zie je maar beste snoezellezers, onze leerlingen zijn hun gewicht in goud waard!! Kijk maar naar de foto's.



Lieve snoezelgroetjes
Juf Elly

woensdag 28 december 2016

Gevoelskunde SEG in het 3de leerjaar.


Ik hoorde tijdens de Gevoelskunde les dat een kind ongewenst gedrag had vertoont in de drama en toneelles. Dan stel ik mij de vraag waarom een kind niet wil meedoen aan de leuke creatieve lessen van de dramajuf. Ik vroeg hem wat hem tegenhield om toneel te spelen. Hij antwoordde vanuit zijn hart: “Vorige week heeft een andere klas ‘BOE’ geroepen toen wij ons gedicht voordroegen” Blijkbaar had dit ‘boe’ geroep hem heel erg gekwetst! Hij wou nooit meer op een podium staan, hij vond het verschrikkelijk.

Zo kan een kind een emotionele herinnering hebben als er zich een nieuwe situatie voordoet. Ik heb hem gevraagd of hij kwam snoezelen. We hebben een gesprekje gehad en hij heeft een helpende gedachte gevonden die hem hielp om de dramales toch leuk te vinden. Wij hebben een rollenspel gespeeld en dat lukte heel goed, hij amuseerde zich zelfs in het spelen van een rol.

De volgende keer bij de toneelles heeft hij zijn helpende gedachte toegepast. Hij bezorgde de juffen zelfs een kippenvelmoment, zo mooi zat hij in zijn rol.

Hij voelt zich beter in zijn vel en durft zich ook meer openstellen voor de andere leerlingen in zijn klas. Hij krijgt ook meer complimentjes en maakt nieuwe vrienden in de klas.

Zo zie je maar dat er achter elk gedrag een vreemde emotie schuilgaat waar ze soms zelf niet eens het bestaan van kennen.

Lieve snoezelgroetjes,

De snoezeljuf Elly

HEEFT IEMAND JE WEL EENS VERTELD


Heeft iemand je wel eens verteld...

Heeft iemand je wel eens verteld dat je helemaal goed genoeg bent?
Dat je mooi genoeg, lief genoeg, wijs genoeg, sterk en slim genoeg leeft?
Heeft iemand gezien hoe je je best doet te roeien met de riemen die je hebt,
om om te gaan met alles dat het leven je biedt
en dat je met alles dat je nu weet en kunt het best mogelijke doet?
Heeft iemand je al eens gezegd dat je wel even pauze mag nemen;
even rusten, even voldaan zijn omdat je voldoende doet om te voldoen?
Fluistert iemand je steun en bemoediging toe zoals: Goed zo, Toe maar,
Moet je doen, Je mag nee zeggen, Kom op, je kan het, Volhouden,
Je moet niks, Laat maar los. 't is goed, je durft het wel,
wat je ook doet, ik sta achter je


Strijkt er iemand heel zacht langs je wangen als je slaapt
en blijft diegene een tijdje glimlachend van bewondering
en trots bij je bed naar je kijken?
Zingt iemand slaapliedjes wanneer je niet kunt slapen
en kust iemand je wakker als je akelig droomt?
Is er iemand blij als je thuiskomt,
en die je succes wenst als je weg gaat?
Is er iemand die het gefluister van je dromen hoort
en je aanmoedigt ze achterna te gaan
en je bemoedigt wanneer je onderweg obstakels tegen komt?
Is er iemand om je geluk mee te vieren, onbedaarlijk mee te lachen
en ook het zwartste zwart van je depressie mee tegemoet te treden?


Zegt iemand dat ieder gevoel dat je ervaart er mag zijn en dat alles
ook weer voorbij gaat; dat 't na iedere winter ook weer lente wordt?
Houdt er iemand van elke centimeter van je lijf; van ieder vetrolletje
en ieder mager plekje, van alles dat heel en stuk en gezond en ziek is?
Is er iemand die vindt dat je mag luieren, soezen, hangen, lanterfanten,
lummelen, rotzooien, flierefluiten en rommelen zonder dat 'het iets moet worden'?
Is er iemand die je toejuicht en zegt dat je vals mag zingen,
Gekker dan gek mag dansen, Rare kleren mag dragen,
glitters op mag als het jou uitkomt, Je eigen stijl en smaak mag volgen,
Niet mee hoeft in het gareel, Mag gillen en keihard mag lachen,
Af en toe mag spijbelen, Bonbons mag smikkelen,
Luidruchtig, kleurrijk en ongewoon mag zijn?


Is er iemand die zeker weet dat jouw intuïtie altijd het beste met je voorheeft
en dat dit het kompas is waar je wel op vaart?
Is er iemand die blij is dat je bestaat en je nooit zou willen missen
omdat er niemand is zoals jij?
Weet iemand dat je altijd het beste doet dat je (op dat moment) kunt
en is er iemand die dat goed genoeg vindt, ook al kan het morgen misschien beter?
Is er iemand bij wie je tegelijk thuis bent en op avontuur, iemand
op wie je kunt bouwen zonder gevangen te zijn?


Is er iemand die teder fluistert dat je net zo perfect bent als een musje,
een sneeuwvlok, een regendruppel in de lente, een kusje van een kind?
Is er iemand die echt van je houdt?
Ik wens nu dat jij zelf diegene bent.
Ik wens je de ontdekking:
Je was het zelf op wie je wachtte.


Uit: Schrijvend tot jezelf komen, Saskia de Bruin

Snoezelgroetjes,

De snoezeljuf Elly

dinsdag 25 oktober 2016

Groepswerk 4de leerjaar

Lieve snoezellezers,

Mijn Gevoelskunde SEG lessen.

In het 4de leerjaar meldde de juf me dat het moeilijk was om groepswerk te organiseren. De kinderen beaamden het ook. Ze vonden het niet fijn en wilden het eigenlijk niet meer doen! Wat was er niet fijn aan het groepswerk? Sommige leerlingen vertelde dat ze de kans niet kregen om te praten, er nam altijd één persoon het woord en zij moesten luisteren. Andere meningen waren dat ze niet graag wilden samenwerken met bepaalde kinderen van de klas, er werd veel gelachen en niet gewerkt, er was veel lawaai, ze schreeuwden tegen elkaar, ze konden mekaar niet goed verstaan en ze konden zich niet concentreren op de opdracht. We maakten ruimte voor alle vervelende gedachten die het groepswerk minder leuk maakten!
Wat willen we wel??
·         Duidelijk overleggen met elkaar
·         luisteren naar elkaar
·         minder vooroordelen hebben
·         misschien lukt het wel om samen te werken met klasgenoten die ik minder graag heb
·         niet schreeuwen
·         zwijgen als iemand spreekt
Al deze punten hebben de kinderen zelf aangebracht!! Ik stond versteld!!
Hoe gaan we dat aanpakken? Welke gedachten kunnen we WEL toepassen om de volgende keer een fijn groepswerk te verkrijgen:
Ø  ik luister naar mijn klasgenoot
Ø  ik ga overleggen
Ø  ik hou me rustig en volg wat de ander zegt
Ø  ik probeer toch samen te werken met iemand waarvan ik denk dat het niet gaat lukken, misschien leer ik die persoon beter kennen en valt het wel mee,
Ø  ik heb het niet nodig om te lachen
Ø  ik werk geconcentreerd en het interesseert me.
Ik was verwonderd over de heldere gedachten die de kinderen uit zichzelf zeiden. Dit zal me nog lang bijblijven!! We hebben nog besproken welk gevoel er dan komt als we deze gedachten hebben toegepast. Iedereen zou er een blij gevoel aan overhouden en het leuk vinden. Dan was het moment aangebroken om dit coachmodel toe te passen.
De juf vertelde mij dat het volgende groepswerk heel goed is meegevallen. De leerlingen herinnerden zich de helpende gedachten om er een fijne les van te maken en hoefden ze maar toe te passen. Iedereen heeft dit met veel plezier gedaan en het samenwerken is een grote meevaller geworden!! 
Dit is een voorbeeld hoe je met de juiste gedachten een hele andere les kunt bekomen!!

Lieve groetjes van de snoezeljuf Elly

donderdag 1 september 2016

Complimenten geven is liefdevol leven!


!!complimentjes geven!!

Een compliment kan je nooit te veel geven!



Wat doet een complimentje met je? Heb je dat al eens gevoeld?

Je voelt je een heel ander mens! Je wordt gezien en gehoord! Iemand heeft oog voor je!

Als je complimenten krijgt ben je veel sneller in staat om ze door te geven. Iemand die complimenten ontvangt voelt zich blij, opgewekt, enthousiast, goed in zijn/haar vel!



Jij ziet wanneer ik me niet goed voel      .



Je kan heel

goed luisteren!

Je hebt een mooie boekentas.



Er zijn 3 soorten complimenten;

·       Over wat je HEBT

·       Over wat je KUNT

·       Over hoe je BENT



Jans Elly

Gevoelskunde SEG
Snoezelen met kleuters
Kan je geen complimentje bedenken? Hieronder enkele tips en tops!

 

Complimentjes

Goed gedaan!      Je doet goed je best!    Dat heb je goed          opgelost!

Ik ben trots op jou!      Wat werk je hard!        Je bent goed vooruit gegaan!

Goed zo!                 Fijn dat je anderen helpt!    Dikke duim!

Wat zie je er mooi uit!                       Ga zo door!            Jij maakt me vrolijk!

Fijn dat je mij helpt!   Wat kan je dat goed!   Bedankt voor je hulp!

Jij bent bijzonder!        Ik bewonder jou!         Ik vind je lief!

Jij bent goed bezig!      Fijn dat je er bent!        Goed dat je om hulp vraagt!

Je bent geweldig!          Je bent de beste!            Je bent een goed hulp voor mij!

Er is niemand zoals jij!                     Ik vind het leuk dat je er bent!                 Je bent super!

Ik vind het leuk dat je er bent!                 Je bent het waard!        Ik heb graag met je te doen!

Wat fijn dat je dat uit jezelf doet!            Je bent een kei! Ik vind je geweldig!

Wat een doorzetter ben jij?           Knap van je!        Topper!

Dat heb je heel netjes gedaan!                  Dat is je gelukt!  Ik kan op jou vertrouwen!

Fantastisch gedaan!    Dat is lief van je!           Wat slim van je!

Het is een feest om je in de klas te hebben!  Je helpt me altijd zo goed!

Wauw, je bent de beste!        Je bent er altijd voor mij!    Je bent heel handig!

Met jou kan ik fijn spelen!               Je bent mijn vriend!   Je bent mijn vriendin!

Jij kunt goed luisteren naar mij!             Jij wacht altijd op mij!

Ik voel me goed bij jou!         Je hebt een goed hart!

Wat kan jij mooi schrijven!                        Je kunt goed stilzitten!

Wat zit jij mooi recht!                        Je laat mij luisteren naar de juf!

dinsdag 21 juni 2016

Een moment voor een complliment!


Weet je hoe LEUk het is om complimentjes te geven???




Wat doet een complimentje met je? Heb je dat al eens gevoeld? Echt doorvoeld?

Je voelt je een heel ander mens! Je wordt gezien en gehoord! Iemand heeft oog voor je!

Zullen we deze grote vakantie extra complimentjes geven aan elkaar?? Doe je mee?



Je help mij altijd

                               heel graag!     

Je kan heel

mooi schrijven!

Je hebt prachtige

 schoenen aan.



Er zijn 3 soorten complimenten;

·       Over wat je HEBT

·       Over wat je KUNT

·       Over hoe je BENT



Jans Elly

Gevoelskunde SEG

zondag 1 mei 2016

Probleemkind of gevoelig kind


Je kent wel ergens een gevoelig kind? Misschien ben je zelf wel heel gevoelig?
Sommige kinderen voelen het aan als mama verdrietig is. Ze kunnen het niet onder woorden brengen maar voelen zich ook niet goed in hun vel. Ze kunnen snel boos, bang of onzeker zijn.  Op deze manier zetten ze hun gedrag, als het ware, voor zichzelf in om zich af te schermen om niet gekwetst te worden.
Gevoeligheid betekent dat je goed kunt voelen en is bijgevolg een kwaliteit. Dat is heel mooi, maar kan ook heel moeilijk zijn want de maatschappij is niet gericht op gevoelige mensen.
Gevoelige kinderen krijgen veel meer prikkels binnen dan anderen. Ze krijgen deze prikkels niet verwerkt, het lijkt wel alsof ze een spons zijn die alles opzuigt wat in hun omgeving komt. Deze prikkels moeten verwerkt worden en dat kost veel energie. Energie die ze dan niet kunnen gebruiken voor de concentratie die ze nodig hebben om te leren in de klas.
Een gevoelig kind kan moeite hebben met veranderingen. Laat de gevoelige kinderen hun emotie uiten op een duidelijke en gerichte manier. Met de Ik-boodschap kan hier veel bereikt worden. Ik zie dat je verdrietig /boos/bang bent. Wat maakt je verdrietig? Zonder oordeel luisteren naar deze kinderen geeft de kinderen de houvast die ze op dit moment nodig hebben. Ze worden herkend en erkend in hun eigen zijn. Ze voelen zich begrepen en kunnen weer verder.
Als gevoelige kinderen gezien en gehoord worden en ervaren dat er met medeleven naar hun geluisterd wordt dan merk je vaak dat de negatieve emoties al voor een groot deel verminderen.
Goed is om de prikkels te beperken nl duidelijke afspraken maken voor de computer of tablet. Rust en regelmaat is nodig, een vaste, voorspelbare structuur. Eerlijk zijn als iets niet gaat, laat het kind weten wat kan en wat niet kan. Luisteren naar de kinderen en open staan voor hun. Spreken, tekenen, kleuren, opschrijven of kleien kunnen helpen om moeilijke dingen te verwerken.
Kijk en luister vooral naar het gevoelige kind.
Warme snoezelgroetjes,
de snoezeljuf Elly