maandag 26 juni 2017

Van ADEMEN word je BLIJ!!

Beste snoezellezers,
Deze maand wil ik jullie een voorval vertellen met een jongen van het 3de leerjaar.
Ik noem de jongen Tom.
Tom had ruzie gemaakt omdat een andere jongen blufte! Oei, wat is er gebeurd? Wat is bluffen? “Juf, als je gel in je haren doet, dan bluf je. Ik vind dit egoïstisch.”
“Mag je je dan niet mooi maken?” Hij lacht.
“Ik heb armbandjes aan die ik mooi vind, mag ik deze aandoen? Bluf ik dan?” Hij bekijkt mij verbaasd.
“Ik vind dat jij een mooie t-shirt aan hebt, is dat ook bluffen?”
“Neen, juf, die andere jongen zei dat zijn vriend beter was dan ik.” 
“Ah, daar ben je boos om.”
“Ja”
“Jij voelt je boos als iemand zegt dat hij beter is dan jij?”
“Ja”
“Jij bent even goed dan de andere jongen.”
“Ja.”
“Jij hebt geslagen. Is dat goed?”
“Neen”
“Ik nodig je uit om dit goed te maken.” Hij kijkt mij boos aan en legt zijn hoofd op de tafel.
“Op onze Europaschool willen wij niet dat de kinderen slaan of stampen. Wij willen een vrolijke school! Jij wordt snel boos en gaat dan slaan of stampen.”
“Wat kan ik doen om niet te stampen?”
“Jij wilt zoeken wat je kan doen om niet te stampen. Wil je rustig worden?”
“Ja”
“Denk maar eens na.”
“Ik kan naar de juf gaan.”
“Ja, kan je nog iets anders doen?”
“Ik kan ademen” Samen ademen we 3 keer diep in onze buik.
“Ik kan weggaan en hun negeren.” 
“Mmm’
“Ik kan aan een spel van playstation denken.”
“Jaaa, je kan aan iets leuks denken.”
“Ik ga nog eens ademen.” Samen ademen we nog 3 keer. Ik zie zijn gezicht opklaren, hij lacht bij de laatste ademhaling. “Juf, ik word er blij van!”
“Ik zie het, je lacht.”
“Ik ga ‘sorry’ zeggen tegen die jongen die ik heb gestampt. Ik wil dat niet meer doen!”
“Hoe kan jij jezelf nu helpen om niet meer te stampen?”
“Ik kan weggaan, ik kan aan iets leuks denken en ik kan ademen.”
“Leg je hand eens op je buik, wordt het warm waar je hand ligt?”
“Ja, ik voel het.” zegt hij heel verrast en verwonderd.
“Als je je hand op je buik legt, denk je aan je ademhaling en voel je je adem naar je buik stromen. Op deze manier kan je rustig worden.”
“Ja, dat ga ik doen.” Lachend gaat hij de klas binnen en werkt verder met de anderen.
Het was zo mooi om die glimlach op zijn gezicht te zien verschijnen tijdens het ademen.
De volgende dag komt hij mij al onmiddellijk zeggen dat hij zich verontschuldigd heeft en lacht voluit.
Van deze kleine dingen word ik ook heel blij. Dit gebeuren maakt mijn dag goed.
Veel snoezelgroetjes,

De snoezeljuf Elly

zondag 30 april 2017

De lente brengt weer warmte mee!


Als je voelt dat de zon weer haar warme stralen over ons laat schijnen voel je je al veel vrolijker!

Ook in de snoezelklas laten we de zon toe in ons hart en voelen we de warme stralen van de anderen om ons heen. Het is zo hartverwarmend als je ontdekt dat een kind begaan is met een ander kind. Als er eentje verdriet heeft komen ze dit vertellen aan de juf. 

Als de juf dan wrijft over de pijnlijke plek gaat het al een stuk beter. De juf zorgt voor mij!

 Als de juf luistert naar het kind kan het kind het blije gevoel weer vreugdevol laten doorstromen.

Als de juf ziet wat er gebeurt voelt het kind zich veilig, het krijgt een gevoel van geborgen zijn. Ik mag er zijn en de juf ziet mij.

Als de juf hoort wat het kind vertelt, over zijn verhalen van thuis, over de vriendjes, over zijn liefste speelgoed, over zijn dromen dan voelt het kind zich gehoord en kan het met een gerust hart naar school komen. De juf is er voor mij, ik ben belangrijk voor de juf, ze hoort mij!

Als de juf spreekt met het kind en toont met haar lichaamstaal dat ze klaar staat om het kind te helpen waar het nodig blijkt, voelt het kind zich gedragen door de juf.

Als de juf laat voelen dat ze het kind graag heeft, vindt hij zijn plekje in de klas waar hij zich goed voelt! Ik mag er zijn zoals ik ben!

Als de juf het kind een knuffel geeft op momenten dat hij het moeilijk heeft en op mooie, fijne momenten, zomaar…  omdat ze het fijn vinden om samen te zijn. De juf vindt mij de moeite waard! Ik ben het waard om bij de juf te zijn

Wat is het leven toch mooi en de moeite waard om geleefd te worden!

Lieve snoezelgroetjes,

De snoezeljuf Elly

zondag 19 februari 2017

Een naamgedicht gekregen van 4A

Helemaal onverwachts heb ik van de leerlingen van juf Ondinneke een naamgedicht gekregen. Je kan het zien op de bijgevoegde foto.

Erg bijzonder dat ben jij
Lief, opgewekt en altijd blij
Leuk is snoezelen bij jou
You are a topjuffrouw!

Wat een lieve kinderen zijn er in de klas, terwijl er ook leerlingen zijn die moeite hebben om hun mooie kantjes te laten zien. Deze kinderen durven zich nog niet kwetsbaar opstellen, zij zijn misschien al vaak teleurgesteld in hun jonge leventje.
Maar de juffen blijven kansen geven, elke dag weer opnieuw met een carte blanche beginnen, dat is ons motto in onze Europaschool!!
Ik vroeg aan de leerlingen: "Bestaan er kinderen die altijd 'stout' zijn?"
"Neen" kreeg ik als antwoord "Iedereen heeft veel goeie kwaliteiten, alleen het gedrag dat ze soms laten zien is niet gewenst."

Als ik zo een mooi antwoord hoor in de klas van de andere vriendjes dan ben ik er zeker van dat ook deze kinderen een plekje vinden in de groep.

Zo lieve lezers,

veel snoezelgroetjes,

Juf Elly

zaterdag 28 januari 2017

Een mooie handmade complimentenbeker!!

Ik doe het ochtendtoezicht op de speelplaats en ik zie 4 leerlingen bij elkaar zitten met een bekertje vol briefjes. Ik ga op ontdekking uit en vraag hun wat ze doen.
Ze vertellen mij dat ze complimentjes geschreven hebben en ze delen deze aan mekaar uit.
Hoe doen ze dat? In het bekertje hebben ze op de geknipte reepjes complimentjes geschreven en een ander kind mag een reepje trekken.
Ik mag er eentje uit kiezen en krijg te lezen: JE BENT GEWELDIG!
Wat is dat een mooi initiatief van de meisjes!!

Je moet weten dat kinderen die mekaar complimenteren geen ruzie maken, de ander nemen zoals ze zijn met hun sterke en minder sterke kwaliteiten, het goede zien in de ander en het ook durven zeggen! Zulke kinderen weten ook dat er in iedereen, in elk kind veel leuke kwaliteiten aanwezig zijn ook al laten juist die kinderen de liefdevolle kant van zichzelf niet zo snel zien.

Het groepje waar ik het over heb, zijn een aantal meisjes die niet zo snel in klasverband opvallen of hun mening luid willen verkondigen maar ze hebben de Gevoelskunde SEG les goed toegepast.
Ze voelen aan dat het belangrijk is en goed doet om complimentjes te geven en te krijgen.... wat een leuke meiden!

Er waren ontzettend mooie complimenten, je kan ze niet goed lezen op de foto. Ze waren met een gouden glitterpen geschreven.... heel chique en prachtig gedaan.

                               JE HEBT EEN HART VAN GOUD is er ook eentje (met een gouden pen geschreven)

Zo zie je maar beste snoezellezers, onze leerlingen zijn hun gewicht in goud waard!! Kijk maar naar de foto's.



Lieve snoezelgroetjes
Juf Elly

woensdag 28 december 2016

Gevoelskunde SEG in het 3de leerjaar.


Ik hoorde tijdens de Gevoelskunde les dat een kind ongewenst gedrag had vertoont in de drama en toneelles. Dan stel ik mij de vraag waarom een kind niet wil meedoen aan de leuke creatieve lessen van de dramajuf. Ik vroeg hem wat hem tegenhield om toneel te spelen. Hij antwoordde vanuit zijn hart: “Vorige week heeft een andere klas ‘BOE’ geroepen toen wij ons gedicht voordroegen” Blijkbaar had dit ‘boe’ geroep hem heel erg gekwetst! Hij wou nooit meer op een podium staan, hij vond het verschrikkelijk.

Zo kan een kind een emotionele herinnering hebben als er zich een nieuwe situatie voordoet. Ik heb hem gevraagd of hij kwam snoezelen. We hebben een gesprekje gehad en hij heeft een helpende gedachte gevonden die hem hielp om de dramales toch leuk te vinden. Wij hebben een rollenspel gespeeld en dat lukte heel goed, hij amuseerde zich zelfs in het spelen van een rol.

De volgende keer bij de toneelles heeft hij zijn helpende gedachte toegepast. Hij bezorgde de juffen zelfs een kippenvelmoment, zo mooi zat hij in zijn rol.

Hij voelt zich beter in zijn vel en durft zich ook meer openstellen voor de andere leerlingen in zijn klas. Hij krijgt ook meer complimentjes en maakt nieuwe vrienden in de klas.

Zo zie je maar dat er achter elk gedrag een vreemde emotie schuilgaat waar ze soms zelf niet eens het bestaan van kennen.

Lieve snoezelgroetjes,

De snoezeljuf Elly

HEEFT IEMAND JE WEL EENS VERTELD


Heeft iemand je wel eens verteld...

Heeft iemand je wel eens verteld dat je helemaal goed genoeg bent?
Dat je mooi genoeg, lief genoeg, wijs genoeg, sterk en slim genoeg leeft?
Heeft iemand gezien hoe je je best doet te roeien met de riemen die je hebt,
om om te gaan met alles dat het leven je biedt
en dat je met alles dat je nu weet en kunt het best mogelijke doet?
Heeft iemand je al eens gezegd dat je wel even pauze mag nemen;
even rusten, even voldaan zijn omdat je voldoende doet om te voldoen?
Fluistert iemand je steun en bemoediging toe zoals: Goed zo, Toe maar,
Moet je doen, Je mag nee zeggen, Kom op, je kan het, Volhouden,
Je moet niks, Laat maar los. 't is goed, je durft het wel,
wat je ook doet, ik sta achter je


Strijkt er iemand heel zacht langs je wangen als je slaapt
en blijft diegene een tijdje glimlachend van bewondering
en trots bij je bed naar je kijken?
Zingt iemand slaapliedjes wanneer je niet kunt slapen
en kust iemand je wakker als je akelig droomt?
Is er iemand blij als je thuiskomt,
en die je succes wenst als je weg gaat?
Is er iemand die het gefluister van je dromen hoort
en je aanmoedigt ze achterna te gaan
en je bemoedigt wanneer je onderweg obstakels tegen komt?
Is er iemand om je geluk mee te vieren, onbedaarlijk mee te lachen
en ook het zwartste zwart van je depressie mee tegemoet te treden?


Zegt iemand dat ieder gevoel dat je ervaart er mag zijn en dat alles
ook weer voorbij gaat; dat 't na iedere winter ook weer lente wordt?
Houdt er iemand van elke centimeter van je lijf; van ieder vetrolletje
en ieder mager plekje, van alles dat heel en stuk en gezond en ziek is?
Is er iemand die vindt dat je mag luieren, soezen, hangen, lanterfanten,
lummelen, rotzooien, flierefluiten en rommelen zonder dat 'het iets moet worden'?
Is er iemand die je toejuicht en zegt dat je vals mag zingen,
Gekker dan gek mag dansen, Rare kleren mag dragen,
glitters op mag als het jou uitkomt, Je eigen stijl en smaak mag volgen,
Niet mee hoeft in het gareel, Mag gillen en keihard mag lachen,
Af en toe mag spijbelen, Bonbons mag smikkelen,
Luidruchtig, kleurrijk en ongewoon mag zijn?


Is er iemand die zeker weet dat jouw intuïtie altijd het beste met je voorheeft
en dat dit het kompas is waar je wel op vaart?
Is er iemand die blij is dat je bestaat en je nooit zou willen missen
omdat er niemand is zoals jij?
Weet iemand dat je altijd het beste doet dat je (op dat moment) kunt
en is er iemand die dat goed genoeg vindt, ook al kan het morgen misschien beter?
Is er iemand bij wie je tegelijk thuis bent en op avontuur, iemand
op wie je kunt bouwen zonder gevangen te zijn?


Is er iemand die teder fluistert dat je net zo perfect bent als een musje,
een sneeuwvlok, een regendruppel in de lente, een kusje van een kind?
Is er iemand die echt van je houdt?
Ik wens nu dat jij zelf diegene bent.
Ik wens je de ontdekking:
Je was het zelf op wie je wachtte.


Uit: Schrijvend tot jezelf komen, Saskia de Bruin

Snoezelgroetjes,

De snoezeljuf Elly

dinsdag 25 oktober 2016

Groepswerk 4de leerjaar

Lieve snoezellezers,

Mijn Gevoelskunde SEG lessen.

In het 4de leerjaar meldde de juf me dat het moeilijk was om groepswerk te organiseren. De kinderen beaamden het ook. Ze vonden het niet fijn en wilden het eigenlijk niet meer doen! Wat was er niet fijn aan het groepswerk? Sommige leerlingen vertelde dat ze de kans niet kregen om te praten, er nam altijd één persoon het woord en zij moesten luisteren. Andere meningen waren dat ze niet graag wilden samenwerken met bepaalde kinderen van de klas, er werd veel gelachen en niet gewerkt, er was veel lawaai, ze schreeuwden tegen elkaar, ze konden mekaar niet goed verstaan en ze konden zich niet concentreren op de opdracht. We maakten ruimte voor alle vervelende gedachten die het groepswerk minder leuk maakten!
Wat willen we wel??
·         Duidelijk overleggen met elkaar
·         luisteren naar elkaar
·         minder vooroordelen hebben
·         misschien lukt het wel om samen te werken met klasgenoten die ik minder graag heb
·         niet schreeuwen
·         zwijgen als iemand spreekt
Al deze punten hebben de kinderen zelf aangebracht!! Ik stond versteld!!
Hoe gaan we dat aanpakken? Welke gedachten kunnen we WEL toepassen om de volgende keer een fijn groepswerk te verkrijgen:
Ø  ik luister naar mijn klasgenoot
Ø  ik ga overleggen
Ø  ik hou me rustig en volg wat de ander zegt
Ø  ik probeer toch samen te werken met iemand waarvan ik denk dat het niet gaat lukken, misschien leer ik die persoon beter kennen en valt het wel mee,
Ø  ik heb het niet nodig om te lachen
Ø  ik werk geconcentreerd en het interesseert me.
Ik was verwonderd over de heldere gedachten die de kinderen uit zichzelf zeiden. Dit zal me nog lang bijblijven!! We hebben nog besproken welk gevoel er dan komt als we deze gedachten hebben toegepast. Iedereen zou er een blij gevoel aan overhouden en het leuk vinden. Dan was het moment aangebroken om dit coachmodel toe te passen.
De juf vertelde mij dat het volgende groepswerk heel goed is meegevallen. De leerlingen herinnerden zich de helpende gedachten om er een fijne les van te maken en hoefden ze maar toe te passen. Iedereen heeft dit met veel plezier gedaan en het samenwerken is een grote meevaller geworden!! 
Dit is een voorbeeld hoe je met de juiste gedachten een hele andere les kunt bekomen!!

Lieve groetjes van de snoezeljuf Elly