SNOEZELEN MET KLEUTERS
Kennis ligt binnen
handbereik van iedereen.
Opgroeien in onze technologische wereld doet de
maatschappij steeds sneller gaan.
Krantenartikels
liegen er niet om, steeds meer kinderen zijn eenzaam, verkrampt,
gestrest: ze
moeten flink zijn in de opvang, goed presteren op school, uitblinken op
sportgebied, goede resultaten halen in de muziekschool en ga zo maar door.
Er blijft geen tijd
meer over om te relaxen en eens rustig bij jezelf te komen.
En daar staat het snoezelen dan centraal:
Innerlijke rust en
stilte ontdekken en ervaren. Jezelf beter leren kennen.
Jezelf graag leren
zien.
Elkaar kunnen
aanvoelen
Elkaar durven
aanraken.
Veel knuffelen.
Je welbevinden
verhogen.
Dat is wat wij beogen in de snoezelklas!
Dat is wat wij beogen in de snoezelklas!
In de snoezelklas hebben we poppen die boos, bang, blij of droevig zijn. Zo kunnen de kleuters hun gevoel duidelijk uiten.
Naar aanleiding van het boek: 'Omgaan met emoties van kleuters' van Peter Adriaenssens werken we ook met Het Toverbos. In het rek zie je de dieren van Het Toverbos. De kleuters kiezen een dierenhandpop en zijn in het toverbos.
Kruislingse bewegingen maken om de linker- en de rechterhersenhelft beter te laten samenwerken.
Yogahouding: de hond. Zoek je de prent?
Grote bewegingen maken zijn nodig om later mooi te kunnen schrijven.
Wat voel je?
Spanning ontladen met de ademhalingsoefening van de leeuw! HA!
KNUFFELEN IS TOCH ZO FIJN!!
Ik ben boos! Ik ben blij!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten