Lieve snoezellezers,
Maart-
april 2015
Omdat het zo’n drukke periode was heb ik twee maanden
samengevoegd.
Vorige maand heb ik jullie verteld over de basisbehoeften
van de mens. Ook bij jonge kinderen, peuters zowel als kleuters, wordt een
basis gelegd van hoe we met elkaar omgaan. Leren rekening houden met
anderen kan al vanaf 1 jaar, zo krijg je respect voor elkaar.
De vaardigheden die we nodig hebben om vreugdevol door
het leven te gaan zijn belangrijk. Daar staat tegenover dat we als kind ook
grenzen moeten leren kennen.
Kinderen leren de ganse dag. Leren is voortdurend het
gedrag bijstellen en aanpassen. Kinderen kunnen hun capaciteiten nog niet
inschatten. Als ouder help je ze daarbij en op deze manier bescherm je je
kinderen. De kinderen willen weten hoe ver ze kunnen gaan en dagen de ouders uit om hun grenzen correct
aan te geven. Wie een doel wil bereiken heeft daarvoor niet alleen wilskracht
nodig maar ook een besef van zijn eigen grenzen en zijn eigen kracht.
Als een kind voortdurend over zijn grenzen mag gaan, gaat
het denken dat het niets kan. Het krijgt geen ‘neen’ te horen, het mag veel en
blijft uitdagen. Wat leert dit kind? Het krijgt geen goed gevoel en zijn zelfwaarde
verminderd. Daar tegenover staat een kind waar geregeld ‘neen, dat mag niet’
tegen gezegd wordt. Een kind dat duidelijke regels meekrijgt, weet wat het mag
zonder zich onderdrukt te voelen. Grenzen geven kinderen zekerheid, veiligheid
en vertrouwen. Grenzen behoeden kinderen voor zelftwijfel en teleurstelling. Een
kind dat leert zuinig om te gaan met de middelen die het ter beschikking heeft,
wordt eerder gestimuleerd dan geremd in zijn creativiteit, het leert
spelenderwijs met concentratie en overgave.
Ouder(s) zijn betekent dat je lief, consequent en streng
bent. Sommige ouders hebben schrik om streng te zijn maar kinderen vragen om
regels en grenzen te krijgen. Streng zijn betekent duidelijk zijn, aangeven wat
het kind mag en wat het niet mag. Streng zijn is ook liefdevol zijn, het kind voelt
gewoon dat het de liefde van de ouder krijgt ook al doet het iets wat niet mag.
Het gedrag van het kind wordt afgekeurd niet het kind zelf! Het kind krijgt een
houvast om sterk en krachtig het leven aan te kunnen. Enkel op de deze manier
kunnen kinderen opgroeien tot verantwoordelijke, liefdevolle volwassenen.
Ik sta altijd met veel plezier in een klas. Na de
paasvakantie mag ik samen met juf Britt weer nieuwe kindjes verwelkomen. Samen,
met en tussen de kinderen zijn geeft me een goed en voldaan gevoel. Kinderen houden
ons een spiegel voor. In ieder kind ontdek ik een stukje van mezelf. Zo krijg
ik de kans om ‘het kind in mezelf’ levend te houden. Ik leg de focus op het
welbevinden van het kind en stel vast dat het zichzelf durft zijn. Als een kind
zich goed voelt in zijn vel dan kan het zich concentreren op de aangeboden
activiteiten in klasverband. Kinderen met een gezond welbevinden zijn spontaan
en open en komen hun verhaal vertellen, ze durven hun emoties tonen en laten
hun gevoel spreken. Ik ervaar hoe kinderen stevig in hun schoenen staan door de
vele succeservaringen die ze opdoen in een ontspannen omgeving. Taal voor
gevoel wordt even belangrijk als gevoel voor taal hebben!
Ons doel is dat de kinderen van onze school later in hun
leven hun talenten kunnen benutten om op deze manier hun werk passievol uit te
voeren in plaats van te werken om te overleven!
Zonnige lentegroetjes van snoezeljuf Elly
Geen opmerkingen:
Een reactie posten