woensdag 28 december 2016

Gevoelskunde SEG in het 3de leerjaar.


Ik hoorde tijdens de Gevoelskunde les dat een kind ongewenst gedrag had vertoont in de drama en toneelles. Dan stel ik mij de vraag waarom een kind niet wil meedoen aan de leuke creatieve lessen van de dramajuf. Ik vroeg hem wat hem tegenhield om toneel te spelen. Hij antwoordde vanuit zijn hart: “Vorige week heeft een andere klas ‘BOE’ geroepen toen wij ons gedicht voordroegen” Blijkbaar had dit ‘boe’ geroep hem heel erg gekwetst! Hij wou nooit meer op een podium staan, hij vond het verschrikkelijk.

Zo kan een kind een emotionele herinnering hebben als er zich een nieuwe situatie voordoet. Ik heb hem gevraagd of hij kwam snoezelen. We hebben een gesprekje gehad en hij heeft een helpende gedachte gevonden die hem hielp om de dramales toch leuk te vinden. Wij hebben een rollenspel gespeeld en dat lukte heel goed, hij amuseerde zich zelfs in het spelen van een rol.

De volgende keer bij de toneelles heeft hij zijn helpende gedachte toegepast. Hij bezorgde de juffen zelfs een kippenvelmoment, zo mooi zat hij in zijn rol.

Hij voelt zich beter in zijn vel en durft zich ook meer openstellen voor de andere leerlingen in zijn klas. Hij krijgt ook meer complimentjes en maakt nieuwe vrienden in de klas.

Zo zie je maar dat er achter elk gedrag een vreemde emotie schuilgaat waar ze soms zelf niet eens het bestaan van kennen.

Lieve snoezelgroetjes,

De snoezeljuf Elly

Geen opmerkingen:

Een reactie posten